Seluruh dunia terutamanya Malaysia gempar apabila pesawat MAS MH370 dilaporkan hilang dari radar jam 2.40pagi selepas berlepas jam 12.31pagi dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Pesawat itu dikatakan membawa seramai 227 penumpang dan 12 anak kapal. Berikut merupakan senarai nama anak kapal dan pecahan penumpang mengikut negara asal.
List Nama Anak Kapal #MH370 Sumber dari : http://novandri.blogspot.com/2014/03/terkini-senarai-penuh-nama-227.html#more |
Sumber dari : http://novandri.blogspot.com/2014/03/terkini-senarai-penuh-nama-227.html#more |
Sumber dari : http://novandri.blogspot.com/2014/03/terkini-senarai-penuh-nama-227.html#more |
Sumber dari : http://novandri.blogspot.com/2014/03/terkini-senarai-penuh-nama-227.html#more |
Sumber dari : http://novandri.blogspot.com/2014/03/terkini-senarai-penuh-nama-227.html#more |
Sumber dari : http://novandri.blogspot.com/2014/03/terkini-senarai-penuh-nama-227.html#more |
Sumber dari : http://novandri.blogspot.com/2014/03/terkini-senarai-penuh-nama-227.html#more |
Namun ini bukanlah tragedi pertama untuk MAS. Terdapat sejarah hitam yang pernah berlaku sepanjang penubuhan MAS. Berikut merupakan antara sejarah hitam MAS.
* NAHAS UDARA TANJUNG KUPANG *
Ini adalah nahas pertama melibatkan MAS dan dikategorikan yang terburuk sepanjang sejarah MAS.
Pada Disember1977, kapal terbang MH 653 (Boeing 737-2H6) berlepas pada 7.21 petang dari Lapangan Terbang Pulau Pinang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Subang di Kuala Lumpur.
Pada 7.46 petang, juruterbang Kapten G.K. Ganjoor semasa mendekati landasan Lapangan Terbang Antarabangsa Subang melaporkan kepada menara kawalan mengenai kehadiran seorang "perampas yang tidak dikenali" di dalam pesawat.
Insiden dilaporkan kepada serta-merta kepada pihak berkuasa yang membuat persediaan kecemasan.
Namun, beberapa minit kemudian kapten Ganjor memberitahu menara kawalan bahawa beliau akan mengalihkan perjalanan ke Singapura pula.
Malangnya, pesawat MH653 tidak berjaya mendarat di negara itu.
Pada 7.46 petang, juruterbang Kapten G.K. Ganjoor semasa mendekati landasan Lapangan Terbang Antarabangsa Subang melaporkan kepada menara kawalan mengenai kehadiran seorang "perampas yang tidak dikenali" di dalam pesawat.
Insiden dilaporkan kepada serta-merta kepada pihak berkuasa yang membuat persediaan kecemasan.
Namun, beberapa minit kemudian kapten Ganjor memberitahu menara kawalan bahawa beliau akan mengalihkan perjalanan ke Singapura pula.
Malangnya, pesawat MH653 tidak berjaya mendarat di negara itu.
Rakaman suara kokpit mendedahkan suara jeritan dan bunyi pintu kokpit diceroboh. Rakaman tersebut memaparkan berlakunya kekecohan dan kakitangan keselamatan pesawat juga kedengaran cuba mengawal pesawat.
Pada 8.15 malam, semua komunikasi dengan pesawat MH653 terputus.
Pada 8.36 malam, penduduk di Kampung Ladang, Tanjung Kupang melaporkan satu letupan dan kebakaran di paya bakau berdekatan, di mana bangkai MH653 ditemui.
Nahas tersebut meragut semua nyawa di dalam pesawat, termasuk Menteri Pertanian Malaysia, Datuk Seri Ali Ahmad, Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya, Tan Sri Mahfuz Khalid, dan Duta Cuba ke Jepun, Mario Garcia.
Terdapat spekulasi mengatakan bahawa Tentera Merah Jepun yang bertanggungjawab untuk rampasan pesawat tersebut. Bagaimanapun, spekulasi ini tidak pernah disahkan.
‘Nahas udara Tawau’
Kes nahas udara kedua melibatkan MAS adalah di Tawau yang mengorbakan 34 nyawa dan mencederakan sembilan orang di darat.
Pada September 1995, pesawat Malaysian Airlines Fokker 50 terhempas ketika cuba mendarat di landasan lapangan terbang Tawau.
Pesawat dilaporkan terlajak landasan dan terhempas di kawasan perumahan berdekatan.
Saksi dan kakitangan MAS di lapangan terbang Tawau berkata mereka terdengar satu letupan yang kuat dan kapal yang terbakar tersebut merempuh 20 rumah setinggan di Kampung Seri Menanti, berhampiran dengan lapangan kapal terbang.
Pada 8.15 malam, semua komunikasi dengan pesawat MH653 terputus.
Pada 8.36 malam, penduduk di Kampung Ladang, Tanjung Kupang melaporkan satu letupan dan kebakaran di paya bakau berdekatan, di mana bangkai MH653 ditemui.
Nahas tersebut meragut semua nyawa di dalam pesawat, termasuk Menteri Pertanian Malaysia, Datuk Seri Ali Ahmad, Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya, Tan Sri Mahfuz Khalid, dan Duta Cuba ke Jepun, Mario Garcia.
Terdapat spekulasi mengatakan bahawa Tentera Merah Jepun yang bertanggungjawab untuk rampasan pesawat tersebut. Bagaimanapun, spekulasi ini tidak pernah disahkan.
‘Nahas udara Tawau’
Kes nahas udara kedua melibatkan MAS adalah di Tawau yang mengorbakan 34 nyawa dan mencederakan sembilan orang di darat.
Pada September 1995, pesawat Malaysian Airlines Fokker 50 terhempas ketika cuba mendarat di landasan lapangan terbang Tawau.
Pesawat dilaporkan terlajak landasan dan terhempas di kawasan perumahan berdekatan.
Saksi dan kakitangan MAS di lapangan terbang Tawau berkata mereka terdengar satu letupan yang kuat dan kapal yang terbakar tersebut merempuh 20 rumah setinggan di Kampung Seri Menanti, berhampiran dengan lapangan kapal terbang.
Menurut laporan siasatan, kemalangan itu mungkin disebabkan oleh kegagalan juruterbang mengikuti prosedur operasi standard (SOP). Laporan itu juga menunjukkan kegagalan pembantu juruterbang untuk memberi amaran kepada kapten tentang pengendalian tidak selamat dan juga gagal mengambil alih kawalan pesawat itu.
Satu lagi faktor yang menyumbang kepada nahas itu ialah kegagalan pengawal penerbangan memberikan perkhidmatan trafik udara yang betul.
Pada bulan Oktober 2013, pesawat Twin Otter yang lebih kecil yang dikendalikan oleh MASwings, terhempas apabila mendarat di Sabah.
Pembantu juruterbang dan seorang penumpang terbunuh dalam insiden itu.
Satu lagi faktor yang menyumbang kepada nahas itu ialah kegagalan pengawal penerbangan memberikan perkhidmatan trafik udara yang betul.
Pada bulan Oktober 2013, pesawat Twin Otter yang lebih kecil yang dikendalikan oleh MASwings, terhempas apabila mendarat di Sabah.
Pembantu juruterbang dan seorang penumpang terbunuh dalam insiden itu.
Notaku : Post diatas ini dipetik dari laman web Astro Awani. Click Pautan Ini untuk baca laporan penuh.
Comments
Post a Comment