Skip to main content

Sijil Berhenti Sekolah Hilang??

Kali ni aku nak sambung lagi cerita berkenaan dengan sijil hilang. Untuk pos lama pasal sijil peperiksaan yang hilang boleh KLIK SINIAku buat post ni sbb aku banyak terima soalan berkenaan Sijil Berhenti Sekolah, Sijil2 Kokurikulum, dsb. 

Untuk pengetahuan kalian, Sijil Berhenti Sekolah perlu dirujuk ke sekolah terakhir tempat anda bersekolah. Kebiasaannya sekolah akan simpan semua data murid yang pernah bersekolah di sekolah tersebut. Cuma mungkin anda perlu menunggu beberapa hari untuk proses mencari semula maklumat anda di dalam stor sekolah. Inshaa Allah anda akan dapat semula sijil berhenti sekolah anda.

Setakat ini aku masih tidak dapat maklumat yang tepat cara untuk dapatkan balik sijil-sijil kokurikulum. Cuma maybe korang leh jugak rujuk cikgu-cikgu yang berkenaan untuk bertanya tentang sijil korang. Contohnya, sijil korang untuk kadet remaja sekolah, korang kene tanya cikgu penyelaras kadet remaja sekolah. Jangan tanya orang lain sbb maybe diorang x tau. Nnt mesti jawapan diorang suh kita g ke Putrajaya. Klu pergi Putrajaya korang nak rujuk bahagian mana dalam KPM?

Ada jugak yang pernah bertanya aku pasal Sijil Matrikulasi. Soklan ni pun agak berat jugak sbb aku x tau jawapan yang tepat. Aku cuma boleh mintak korang rujuk alamat bawah ni.

AlamatBahagian Matrikulasi
Kementerian Pendidikan Malaysia
Aras 6 & 7, Blok E 15, Kompleks E
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62604 Putrajaya
Nombor Telefon03-8884 4083
Nombor Faks03-8884 4028
Laman Webhttp://www.moe.gov.my/v/bm
Alamat E-melinfo.matrikulasi[@]moe.gov.my


Comments

  1. By post hnaya hntar borang,slinan ic dan wang pos RM30 sahaja kan

    ReplyDelete
  2. boleh x klau suruh wakil tolong ambilkan...contohnya saudara terdekat?

    ReplyDelete
  3. Dokunen apa yang perlu untuk ambil surat berhenti sekolah?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum bang. Kalau orang tu tak ambil dpm bolehkah dptkan sijil berhenti sekolah?

    ReplyDelete
  5. Nak Dapatkan Semua Sijil Yang Hilang bagaimana Sbb sy Dapat Sijil Original Spm dgn pmr je dr pihak sekolh Pastu Sijil Berenti..sijil2 lain Tak Dapat sbb Sy nk Mohon Kerja Tapi Banyak Sijil Tak Ada

    ReplyDelete
  6. Kalaw kita dh send permohonan utk dptkan sijil,agak2 berapa lama ??

    ReplyDelete
  7. Kalau skolah tk habis smpai tingkatan 5 blh ke dptkan sijil berhenti skolah tingkatan 5

    ReplyDelete
  8. saya tidak ambil sijil berhenti sekolah rendah sudah 30 tahun sekarang sy dpt interview spa..adakah sekolah masih menyimpan sijil saya ? mahu rujuk dimana.adakah sy akan gagal sbb tiada sjil bhnti sekolah rendah??

    ReplyDelete
    Replies
    1. samala.sy pon ada iv dari spa.sjil bnti sek ren xdak..

      Delete
  9. samalah . mcm mna nak dapat balik sijil tu ya

    ReplyDelete
  10. 𝐌𝐜𝐚𝐦 𝐦𝐚𝐧𝐚 𝐜𝐚𝐫𝐚 𝐧𝐚𝐤 𝐝𝐚𝐩𝐚𝐭𝐤𝐚𝐧 𝐛𝐚𝐥𝐢𝐤 𝐬𝐣𝐢𝐥 𝐛𝐫𝐡𝐞𝐧𝐭𝐢 𝐬𝐞𝐤𝐨𝐥𝐚𝐡 𝐲𝐚𝐚...𝐚𝐠𝐚𝐤2 𝐦𝐬𝐢𝐡 𝐚𝐝𝐚 𝐬𝐦𝐩𝐧 𝐤𝐞𝐰 𝐫𝐞𝐤𝐨𝐝 𝐤𝐚𝐭𝐯𝐬𝐤𝐨𝐥𝐚𝐡 𝐥𝐚𝐦𝐚 𝐝𝐥𝐮

    ReplyDelete
  11. saya ada hilang sijil berhenti sekolah, sijil oral, science, dan sewaktu dengannya.. macam mana nak minta balik sijil2 tu ya?

    ReplyDelete
  12. aku pon perlukan sijil bhnti sekolah ,kmarin bru p iv spa ..nk cqi mna pon xtaw ...p skolah kerani tu kata dah xboleh cqi sbb dah tukaq guru besaq ...guru bsaq ka yg simpan sijil tu ...mcm tipu ja ,ataupun alasan malas nk cqi ...geram btoiii ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama..skolah sy pn kerani bg alasan sama..mcm mana ek..huhu

      Delete
  13. Maaf nak tanya kalau slip keputusan SPM yang hilang nak buat macam mana eh

    ReplyDelete
  14. Slm nak tanya kalau sijil berhenti kv/sekolah hilang adakah boleh mintak buat balik sijil tu ?

    ReplyDelete
  15. Semua soalan tak ada jawapan. Hampeh

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sijil Peperiksaan Hilang?? Cara mendapatkan sijil yang hilang

PERMOHONAN SALINAN SIJIL @ TERJEMAHAN SIJIL (LCE/SRP/PMR/PT3/MCE/SPM/STAM) last update : 09 Julai 2018 ada 2 cara untuk memohon salinan sijil... A. PERMOHONAN MELALUI KAUNTER Korang leh dtg terus ke Lembaga Peperiksaan (alamat kat bawah) dan terus ke kaunter urusan di tingkat bawah tu..cara ni tuk orang yg tinggal dekat2 dgn putrajaya ye..yang jauh2 tu korang pilih la cara yang kedua kt bawah nanti.. LEMBAGA PEPERIKSAAN Aras 1-2, 5-13, Blok E11, Parcel E, Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62604 Presint 1, PUTRAJAYA (u.p : unit sijil, UPMPD) No tel : 03-8884 3526/3528 Masa Operasi Kaunter : ISNIN - KHAMIS : 8.15pg - 4.30ptg  (lunch hour juga buka) JUMAAT : 8.15pg - 12tgh hari (12.00 - 2.45ptg : rehat)  2.45ptg - 4.30ptg Tempoh proses permohonan adalah seperti berikut : a : Permohonan Salinan Keputusan  1. SPM pada atau selepas 1994 : 1 jam 2. SPM pada atau sebelum 1993 : 7 hari bekerja 3. SPM(Julai) : 7 hari bekerja 4. SPMVokasional

Sijil Matrikulasi hilang??

Saya banyak juga mendapat soalan mengenai cara untuk mendapatkan semula sijil Matrikulasi yang hilang/rosak. So kali ini saya akan cerita serba sedikit cara untuk memohon semula sijil tersebut dalam entri ini. ALAMAT BAHAGIAN MATRIKULASI, KPM Mula-mula sekali bagi sesiapa yang ingin datang sendiri ke Putrajaya, di bawah ini adalah alamat Bahagian Matrikulasi, KPM di Putrajaya. Bahagian Matrikulasi  Kementerian Pendidikan Malaysia  Aras 6 & 7, Blok E 15, Kompleks E  Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan  62604 Putrajaya emel : info.matrikulasi@moe.gov.my tel :  03-8884 4083 faks :  03-8884 4028 SYARAT-SYARAT PERMOHONAN 1) Permohonan mendapatkan Sijil Matrikulasi KPM akan dipertimbangkan berdasarkan syarat-syarat penganugerahan Sijil Matrikulasi KPM. 2) Permohonan mendapatkan Sijil Matrikulasi KPM hanya boleh dibuat oleh bekas pelajar Program Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia. 3) Setiap permohonan Sijil Matrikulasi KPM akan diselesai