Skip to main content

iOS 14.3 sedia dikemaskini

 


iOS 14.3 dan iPadOS 14.3 kini telah sedia untuk dikemaskini oleh pengguna Apple dengan beberapa kemaskini baharu. Untuk post ini saya akan senaraikan antara pembaharuan yang dibawa oleh iOS 14.3 kali ini. Namun suka saya ingatkan bahawa tidak semua fungsi baru ini disokong di Malaysia.


Apple Fitness+

Dengan harga US$9.99 sebulan dan termasuk dalam kumpulan Apple One peringkat tertinggi, Apple Fitness + adalah perkhidmatan terbaru Apple yang direka untuk bekerja dengan Apple Watch. Ia menawarkan latihan berpandu yang disediakan oleh pelatih yang disewa oleh Apple, dengan Apple Watch yang digunakan untuk mengesan kemajuan melalui latihan.

Ciri Apple Fitness+

Latihan video ditonton di Apple TV, iPad, atau iPhone, dengan metrik Apple Watch disediakan tepat di skrin. Jenis latihan termasuk Latihan Selang Intensiti Tinggi, Berbasikal Dalam Ruangan, Yoga, Inti, Kekuatan, Tarian, Mendayung, Treadmill Walking, Treadmill Running, dan Mindful Cooldown, dengan Apple menawarkan cadangan dan cadangan latihan.

Perkhidmatan ini malangnya tidak disokong di Malaysia. 


AirPods Max

Kemas kini menambah sokongan untuk produk terbaru Apple, fon kepala telinga AirPods Max. Apple mengatakan kemas kini itu membolehkan audio kesetiaan tinggi untuk suara yang kaya, EQ Adaptive untuk menyesuaikan suara secara real time dengan kesesuaian bantal telinga, Pembatalan Kebisingan Aktif untuk menyekat kebisingan persekitaran, mod Ketelusan untuk mendengar persekitaran di sekitar anda, dan audio Ruang dengan penjejakan kepala dinamik untuk pengalaman seperti teater.


ProRaw Support

iOS 14.3 membawa format ProRAW baru ke iPhone 12 dan iPhone 12 Pro Max. ProRAW direka untuk mereka yang lebih suka mengambil gambar dalam RAW tetapi juga ingin memanfaatkan data saluran gambar Apple seperti pengurangan bunyi dan penyesuaian pendedahan pelbagai bingkai.

ProRaw boleh diaktifkan di bahagian Kamera pada aplikasi Tetapan bagi mereka yang telah memasang iOS 14.3 beta pada iPhone Pro Pro atau Max Max baru. Apabila diaktifkan, ada togg RAW di sebelah kanan atas aplikasi kamera yang dapat diketuk untuk mematikan atau menghidupkannya.

Foto ProRaw berukuran kira-kira 25MB, jadi fitur tersebut mungkin perlu digunakan dengan hemat jika ruang penyimpanan iPhone‌ menjadi masalah. Foto ProRAW dapat diedit di aplikasi Foto.

Penambahan Kamera Lain
Kini ada pilihan untuk merakam video pada 25 bingkai sesaat, dan ada pilihan baru untuk mencerminkan kamera menghadap depan untuk foto pegun di ‌‌iPhone ‌ 6s, P iPhone‌‌ 6s Plus, iPhone SE, ‌iPhone‌‌ 7, ‌‌iPhone‌‌ 7 Plus, ‌‌iPhone‌‌ 8, ‌‌iPhone‌‌ 8 Plus, dan iPhone‌‌ X. Fungsi ini sudah diaktifkan pada peranti yang lebih baru.

Pertambahan Bunyi Siri

Siri di iOS 14 dapat meniru semua jenis suara, dari haiwan hingga penggera, alat muzik, dan banyak lagi. Anda boleh mengemukakan soalan seperti "bagaimana bunyi ikan paus bungkuk?" atau "bagaimana singa mengaum?" untuk ‌‌Siri‌‌ memainkan suara ikan paus atau singa.

Apple menambah beratus-ratus bunyi yang berbeza, di iPhone, dan iPad, Siri‌‌ juga akan memaparkan gambar haiwan atau peranti tersebut dan kemudian memaut ke lebih banyak maklumat dari Wikipedia setelah memainkan suaranya.

Pintasan Screen Utama

iOS 14.3 menjadikannya lebih mudah dan pantas untuk melancarkan aplikasi dengan ikon tersuai dari Skrin Utama. Ketika membuka aplikasi yang memiliki ikon khusus yang dibuat menggunakan Pintasan, aplikasi ini tidak lagi disalurkan melalui aplikasi Pintasan dan malah dapat dibuka dengan lebih cepat. Masih ada sepanduk yang muncul, tetapi ia adalah pengalaman yang lebih lancar daripada sebelumnya.


dll...


Banyak lagi pembaharuan yang dikemukakan pada kemaskini baru kali ini. Anda boleh merujuk ke laman sesawang macrumours untuk bacaan lebih.



Comments

Popular posts from this blog

Sijil Berhenti Sekolah Hilang??

Kali ni aku nak sambung lagi cerita berkenaan dengan sijil hilang. Untuk pos lama pasal sijil peperiksaan yang hilang boleh KLIK SINI .  Aku buat post ni sbb aku banyak terima soalan berkenaan Sijil Berhenti Sekolah , Sijil2 Kokurikulum , dsb.  Untuk pengetahuan kalian, Sijil Berhenti Sekolah perlu dirujuk ke sekolah terakhir tempat anda bersekolah. Kebiasaannya sekolah akan simpan semua data murid yang pernah bersekolah di sekolah tersebut. Cuma mungkin anda perlu menunggu beberapa hari untuk proses mencari semula maklumat anda di dalam stor sekolah. Inshaa Allah anda akan dapat semula sijil berhenti sekolah anda. Setakat ini aku masih tidak dapat maklumat yang tepat cara untuk dapatkan balik sijil-sijil kokurikulum. Cuma maybe korang leh jugak rujuk cikgu-cikgu yang berkenaan untuk bertanya tentang sijil korang. Contohnya, sijil korang untuk kadet remaja sekolah, korang kene tanya cikgu penyelaras kadet remaja sekolah. Jangan tanya orang lain sbb maybe diorang x tau. Nnt mes

Sijil Peperiksaan Hilang?? Cara mendapatkan sijil yang hilang

PERMOHONAN SALINAN SIJIL @ TERJEMAHAN SIJIL (LCE/SRP/PMR/PT3/MCE/SPM/STAM) last update : 09 Julai 2018 ada 2 cara untuk memohon salinan sijil... A. PERMOHONAN MELALUI KAUNTER Korang leh dtg terus ke Lembaga Peperiksaan (alamat kat bawah) dan terus ke kaunter urusan di tingkat bawah tu..cara ni tuk orang yg tinggal dekat2 dgn putrajaya ye..yang jauh2 tu korang pilih la cara yang kedua kt bawah nanti.. LEMBAGA PEPERIKSAAN Aras 1-2, 5-13, Blok E11, Parcel E, Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62604 Presint 1, PUTRAJAYA (u.p : unit sijil, UPMPD) No tel : 03-8884 3526/3528 Masa Operasi Kaunter : ISNIN - KHAMIS : 8.15pg - 4.30ptg  (lunch hour juga buka) JUMAAT : 8.15pg - 12tgh hari (12.00 - 2.45ptg : rehat)  2.45ptg - 4.30ptg Tempoh proses permohonan adalah seperti berikut : a : Permohonan Salinan Keputusan  1. SPM pada atau selepas 1994 : 1 jam 2. SPM pada atau sebelum 1993 : 7 hari bekerja 3. SPM(Julai) : 7 hari bekerja 4. SPMVokasional

Sijil Matrikulasi hilang??

Saya banyak juga mendapat soalan mengenai cara untuk mendapatkan semula sijil Matrikulasi yang hilang/rosak. So kali ini saya akan cerita serba sedikit cara untuk memohon semula sijil tersebut dalam entri ini. ALAMAT BAHAGIAN MATRIKULASI, KPM Mula-mula sekali bagi sesiapa yang ingin datang sendiri ke Putrajaya, di bawah ini adalah alamat Bahagian Matrikulasi, KPM di Putrajaya. Bahagian Matrikulasi  Kementerian Pendidikan Malaysia  Aras 6 & 7, Blok E 15, Kompleks E  Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan  62604 Putrajaya emel : info.matrikulasi@moe.gov.my tel :  03-8884 4083 faks :  03-8884 4028 SYARAT-SYARAT PERMOHONAN 1) Permohonan mendapatkan Sijil Matrikulasi KPM akan dipertimbangkan berdasarkan syarat-syarat penganugerahan Sijil Matrikulasi KPM. 2) Permohonan mendapatkan Sijil Matrikulasi KPM hanya boleh dibuat oleh bekas pelajar Program Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia. 3) Setiap permohonan Sijil Matrikulasi KPM akan diselesai